أخبار الساعة » السياسية » عربية ودولية

عمرو أديب يهاجم سياسة السيسي ويدعو المصريين إلى الهجرة: مش حنقدر نأكّلكم (فيديو)

- متابعة
انفعل الإعلامي المصري عمرو أديب على الهواء مباشرة وطالب المصريين بالهجرة خارج مصر بحجة انعدام "الأكل" وفرص العمل في البلاد.
 
وتساءل ضمن برنامجه "القاهرة اليوم" عن سياسة الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي قائلاً "الريس عايز إيه ؟ رايح على فين ؟ حد يعرف ايه فلسفته الاقتصادية؟"، لافتاً إلى أن التطور الاقتصادي يسير ببطء شديد يدعو إلى الشك، باعتبار أن "القدرة على التطوير" موجودة، إلا أن المضي قدماً به إنما هو الذي "ينقصه شيء ما" على حد تعبيره.
 
واستطرد في حديثه (شاهد الفيديو أدناه) "ماعندناش شغل، ماحدش ح يشغلك، مش ح نقدر نأكلكو، روحوا الأردن أو دبي أو السعودية، ما تقعدوش جوا مصر" ملقياً باللوم على الشعب بـ "اتكاله على الحكومة" المصرية بدل السفر.
 
هذا وتناقل مغرودون على نطاق واسع مقاطع فيديو من الحلقة بتعليقات ساخرة متضاربة، بينها تعليق لـ @waelabbas قال فيه: "عمرو اديب اخترع كونسبت جديد: الرئيس اللي يفشل ما يمشيش زي مبارك ومرسي .. ابسلوتلي لا ده الشعب هو اللي لازم يهاجر ويمشي والسيسي يقعد."
 
وكتب ‏@Below19: "عمرو أديب للمصريين : هاجروا  "مش حنقدر نأكلكم هنا" يعني لما مرسي يفشل لازم يمشي ... ولما السيسي يفشل "الشعب هو الي يمشي"
 
وتوجه @AbdullahElshrif بحديثه لـ عمرو أديب قائلاً : "هاجروا واشتغلوا بره مصر لان السيسي مش حيقدر يأكلكم .. طب ما هاجرتش ليه ايام دكتور مرسي ياعمورة.."
 
وقال @YZaatreh: "عمرو أديب للمصريين: هاجروا .. "مش حنقدر نأكلكم هنا"!! .. "انتوا مش عارفين انكم نور عنينا ولا إيه؟ #السيسي"

 

Total time: 0.0623